Saturday, March 5, 2011

TaK seMpuRnA iMaN

"Tidak sempurna iman seseorang muslim sekiranya kamu tidak mengasihi saudara kamu sepertimana kamu mengasihi diri kamu sendiri."
                                                                                                                         -Sabda Rasululullah saw.-
Assalamualaikum warahmatullah,
Ada sesapa pernah dengar hadis nie???First time dengar hadis nie dalam cd nasyid UNIC album See You Di IPT.Promote sikit..Daku pun menganalisa lah hadis nie.Dan terjumpa satu topik yang hot untuk dibincangkan.Of course la ada kena mengena dengan hadis nie.
Berkenaan dengan sahabat.Ya orang yang selalu berada di sampaing kita.Tambah-tambah kalau student hostel.Jauh dari family gitu..Bila kita senang atau susah tentulah kita cari kawan dulu kan.??

Tapi kadang-kadang sebab dah terlalu rapat dengan seseorang tue kita jadi takut untuk menegur kesilapan dia even diri kita pon of course la ada silapnya jugak kan..Ya la mana ada manusia yang sempurna kan...isn't??huhu..Walaupun begitu kita sebagai sahabat patut menegur.Bak kata pepatah arab katakanlah yang benar walaupun ianya pahit.(I budak kelas agama taw!)Hah itulah dia..Kata kawan,apa gunanya kawan kalau tak tegur kawan sendiri.Tapi i lagi hot kalau kita dah tegur orang tu,pastu dia cakap macam nie"aku nak jadi diri aku.Inilah aku,aku nak orang terima aku seadanya.."
Hello...!open up your mind,come on la babe.U nak orang terima u seadanya right??Then when someone said a bad thing about why u nak kecoh-kecoh??My dearest friend,i bukan nak u buat benda jahat.Just a little bit changes.Yes im not perfect too.But why not we work together to be a good muslimah???
It's all i want from u.

Kita nie muslimah jadi ada cara kita nak bergaul dengan lelaki.I know that,but me myself just keep silent when u are overacting with male.I have no strenght to say no to you.Selemah-lemah iman adalah mencegah dalam hati.Ya i memang lemah iman.Dan yang paling buruk bila kadang-kadang i sendiri pun terjebak.I have to change now.I wanna be a good friend for u as well.So that,please understand me!

Then as a friend takkan kita nak tengok kawan kita kena booh macam-macam kan??Kena la selamatkan dia.Tapi malangnya mengapa pertolongan itu tidak dihargai???Saya takkan biarkan sahabat saya dicaci dan dipijak-pijak harga diri diaSo kepada anda diluar sana,jangan sesekali cuba untuk mempermainkan kawan-kawan saya!Amaran keras..!Lagi 1 yang saya pantang orang yang suka tanya aib orang lain.Boleh pulak dia tanya "eh dia tu macam mana hah kat kelaz??"......."dia ok tak??"
Apakah yang cuba anda perjuangkan dengan bertanyakan soalan sebegitu???Apasal sibuknak taw cerita orang hah??Cubalah tanam dalam diri untuk tidak mengaibkan orang.Yang s kawan ni pon 1 hal.Dah orang tanya aib kawan dia tu toksah la pi bagitau.Tak sayang kawankah??Once kita buka aib orang,Allah akan balas balik taw...

Hahahahaha!Apakah aku nie...???Tadi bukan main sedap lagi karang ayat.La nie dah tukar jadi emo lak..Huhuhu..Jangan mare..i memang macam nie.Bab2 nie tak leh main-main taw..Kena serius sikit..
Hurm itulah dia,bila kita sayang seseorang tu jangan la takut nak tegur dia.Tegur tu bukan tanda kebencian tapi tanda sayang tau..Okey that's all from me thank you..

-Maz Kemz-

No comments:

Post a Comment